Ferrari Museum

Wie van glanzende, exclusieve auto’s houdt, zal tijdens een vakantie aan het Gardameer zeker een dagtochtje willen maken maar Maranello in de buurt van Modena. U reist door het groene Lombarbije naar de plaats waar het Ferrari museum en de fabriek staan waar deze legendarische auto’s worden gemaakt. Het geheel gerenoveerde museum trekt jaarlijks meer dan 250.000 bezoekers. Ze hoeven zich hier geen moment te vervelen. Naast de vaste expositie van alle types Ferrari die ooit zijn geproduceerd, zijn er wisselende tentoonstellingen en interactieve attracties die u meenemen in de wereld van Ferrari. Het museum is het hele jaar geopend, behalve op Eerste Kerstdag en Nieuwjaarsdag.

Zelf even Formule 1-rijder

De Italianen zijn trots op hun geheel vernieuwde Ferrari museum. Hier staan alle types auto die Ferrari heeft geproduceerd. Natuurlijk de eerste Ferrari 125 S die in 1947 uit de fabriek kwam, de Formule 1-wagens waarin onder andere Niki Lauda, Michael Schumacher en John Surlees wereldkampioen werden, tot het nieuwste model. U ziet wat in het verleden nodig was om naam te maken en u krijgt inzicht in de plannen voor de toekomst zoals Ferrari die ziet. Grote schermen en films nemen u mee naar de Grand Prix en u krijgt de mogelijkheid om zelf even een Formule 1-rijder te worden. In de Ferrari winkel kunt u Ferrari kleding en souvenirs kopen en in het gastvrije Café proeft u van de regionale producten die Enzo Ferrari – de stichter van het imperium – het liefste at.

Zwart paard op een gele achtergrond

De geschiedenis begint met Enzo Ferrari, een Italiaanse coureur die in 1923 voor Alfa Romeo zijn eerste zege boekte op het Saviocircuit. Bij die gelegenheid bood graaf Baracca de 25-jarige coureur een schild aan dat in de Eerste Wereldoorlog op het vliegtuig van zijn verongelukte zoon zat; een steigerend, zwart paard. Enzo nam het in dank aan, maar maakte er pas gebruik van toen hij zelf auto’s ging bouwen. De zwarte hengst is sindsdien het beeldmerk van deze bijzondere auto. De gele achtergrond verwijst naar de kleur van Modena, de geboortestad van Enzo.

Grote concurrent van Alfa Romeo

Enzo stopte met racen na de geboorte van zijn zoon Alfredo in 1932. Hij bleef hoofd van de renstal van Alfa Romeo. In 1939 kwam er eind aan deze relatie en Alfa Romeo werd vanaf die tijd meer en meer de concurrent van Ferrari. Enzo wilde een eigen auto bouwen. Hij moest wachten tot 1947 voor de eerste echte Ferrari furore kon maken.